180. آيا
تكايا، حسينيهها و حرم امامان، مشمول احكام مسجد هستند؟
حرمهاي ائمّۀ
طاهرين(ع) حكم مسجد را دارد، ولی رواقها، صحنها، حسینیهها، تکایا و سایر اماکن
مذهبی، گرچه حکم مسجد را ندارند؛ امّا باید حرمت آن مکانها حفظ شود.
181. برداشتن اشياء
گوناگون مانند خاك، سنگ، پرچم و گلدان از مشاهد مشرّفه و اماكن مذهبي و جلسات
عزاداري، براي تبرّك، چه حكمي دارد؟ از چه كسي بايد اجازه گرفت؟
برداشتن بدون اجازه جایز نیست و بايد از مسئولین مربوط، مثل مُتولّي يا
نظير او، اجازه گرفت، مگر مثل خاك كه ارزش مادّي خاصّي ندارد؛ البته آن هم اگر از
جایی مثل بقیع باشد که وهن تشیّع محسوب میشود، جایز نیست.
182. گاهي در مجالس
عزاداري بانوان، صداي آنان با بلندگو به گوش مردان رهگذر ميرسد، آيا اين عمل
اشكال دارد؟
بلي، اشكال
دارد و نبايد انجام شود. بهطور كلّي صداي بلندگوهاي مجالس عزاداري، چه در مساجد و
تكايا و چه در منازل و امكنۀ ديگر هم نبايد از حدّ مجلس فراتر رود، بهويژه در
اوقات استراحت ديگران.
183. آيا در ماه محرّم
و صفر و روزهاي سوگواري اهلبيت(ع)، آرايش نمودن خانمها و رنگکردن موها، اشكال
دارد؟
حفظ حرمت و
احترام اين ايّام لازم است و تخلّف از آن وجهي ندارد؛ به ويژه در مجالس رسمي و
عمومي بانوان.
184. در جلسات
عزاداري، سخنرانيِ افراد غير روحاني يا غير معمّم، البته با دانش كافي، چه حكمي
دارد؟ استفاده از منبر براي ايشان چه حكمي دارد؟
روي منبر
نشستن براي افراد غيرمعمّم سزاوار نيست؛ لكن سخنرانيكردن آنان در فرض مذكور مناسب
است؛ مشروط بر اينكه مخالفان يا معاندان نخواهند از اين راه، تضعيف روحانيّت
نمايند، چنانكه امامجماعتشدن اشخاص غيرمعمّم نيز به همين ترتيب ميباشد.
185. برپايي مجالس عقد
يا عروسي در ايّام و لَيالي شهادت ائمۀ معصومين(ع) و راهاندازي كاروانهاي شادي
كه موجب هتكحرمت اين ايّام و مناسبتها ميشود، چه حکمي دارد؟
جايز نيست و
مبارك نخواهد بود.
186. آيا برگزاري
جلسات ويژه براي اقشار و گروههای سنّی مختلف نظیر جوانان، دخترها، بانوان و... و
بيان معارف در سطح هر گروه مفيد و مورد تأييد است؟
جایز است؛
بلكه كار مناسب و خوبي است؛ مشروط بر اينكه موجب تفرقه ميان مؤمنين نشود و وحدت در
مجالس عزا محفوظ باشد؛ زيرا مخالفان و معاندان در صدد هستند كه به هر وسيلهاي
وحدت اجتماعي و اسلامي ما را مخدوش نمايند و لذا بايد اين جهت را مواظبت نمود.
187. آيا خوانندگی زن
در مجالس عزاداري با علم به اينكه مردان نامحرم صداي او را ميشنوند، جايز است؟
جايز نيست.
188. آيا خانمي که عادت ماهيانه است، ميتواند زيارت عاشورا را
موقعي که پاک نيست بخواند و سجده برود؟
جایز است.
189. بعضي
وسايل هست كه فقط جهت مراسم محرّم استفاده ميشود، مانند ديگ، طبل، عَلَم، فرش و
پارچه، آيا اين، نوعي اسراف نيست و آيا از اين وسايل و اماكن، نبايد استفادۀ ديگري
نمود؟
اسراف نيست؛
لكن مسلّم است كه از اين امكنه و وسايل بايد حداكثر بهرهبرداري فرهنگي، به نفع
دين و تشيّع صورت پذيرد و اميدواريم با توجّه متولّيان، اين نقيصه مرتفع شود و
بدانند كه رضايت حضرت حسينبنعلي(ع) هم در همين است كه براي ترويج دين، از هر مكان و وسيلهاي
استفادۀ هميشگي شود.
190. اگر شخصي عَلَمي
را براي عزاداري سيّدالشّهداء(ع) نذر كرده باشد، آيا جايز است مسئولين حسينيه از
قبول آن خودداري كنند؟
اگر وجه
عقلايي داشته باشد، ميتوانند منع كنند و نذر او هم واجبالوفاء نيست.
191. باقيماندۀ اموالي
كه به عنوان هزينههاي مراسم عاشوراي امام حسين(ع) جمع آوري ميشود، در چه موردي
بايد خرج شود؟
در عزاداريهاي
ائمّۀ اطهار(ع) مصرف شود.
192. آيا
جايزاست در ايّام محرّم از افراد خيّر اموالي را جمعآوري كرد و با تقسيم آنها به
سهمهاي مختلف، قسمتي را به قاري قرآن و مرثيهخوان و سخنران داد و باقيمانده را
براي برگزاري مجالس مصرف كرد؟
جایز است.
193. تصويربرداري از مراسم عزاداري که مردها در آن برهنه شدهاند،
چه حکمی دارد؟ اگر تصویر برداری شده و تصاویر مستقیماً در مجلس خانمها پخش شود،
چه حکمی دارد؟
خوب نیست، ولی
در هر صورت، نگاه نامحرم به آنها، ولو تصویری، جایز نیست.
194. آیا
حرکت با دستههای عزاداری به صورت پا برهنه جایز است؟
مانعی ندارد.
195. در برخی از مجالس عزاداری ابا عبدالله(ع) بر اساس شمایلی
منسوب به ایشان عزاداری صورت میگیرد فتوای حضرتعالی در این رابطه چیست؟
جايز نیست.
196. ذبح گوسفند یا گاو نذری جلوی دستههاي عزاداری و در خیابان
چه حکمي دارد؟
اشکال ندارد.
197. در ایام ماه محرّم بعد از سخنرانی، در نظر است که فیلمهايی را با موضوعات ذیل پخش نمايیم، لذا
خواهشمندیم بفرمايید:
الف. پخش فیلم در مسجد که جهت روشنگری دربارۀ قیام امام حسین(ع)
باشد، چه حکمی دارد؟
ب. پخش فیلمهايی که بیانگر بدعتها در قیام امام حسین(ع) است، چه
حکمی دارد؟
اگر در فیلمها
بدآموزی نباشد و موسیقی در آن نباشد و صددرصد اسلامی باشد، جایز است؛ ولی چیزی که
خیلی مهم است، آنکه با تقدّس مسجد منافات نداشته باشد.
198. اگر کسي بدهکار باشد و طلبکار از او راضي نباشد، ميتواند به
زيارت کربلا برود؟ زيارت او چه حکمي دارد؟
اگر ميتواند
بدهي خود را بدهد و نميدهد، اعمال او گرچه ممکن است صحيح باشد، ولي مقبول درگاه
پروردگار متعال نيست.
199. آیا این مطلب که بعضی از افراد میگویند: «ریاکردن در مجلس
اباعبدالله الحسین(ع) جایز است» صحیح است؟
ریا، در هر
امری جایز نیست، ولی شرکت در عزاداری و گریهکردن و سینهزدن و نظائر آن، ریا
محسوب نمیشود.
200. در برخي از روايات آمده است که يک رکعت نماز در مسجدالحرام،
برابر با يکميليون رکعت نماز در جاهای دیگر است
و بر اين اساس، برخي از متديّنين، زيارت امام حسين(ع) و عتبات عاليات را ترک ميکنند
تا به سفر عمره بروند. از برخي اهل علم هم شنيدهام زيارت امام حسين(ع) اعمال
خاصّي ندارد و حج و عمره اعمال مشخّص و مناسک خاصّي دارد که اجر و ثواب بسياري
براي زائر به همراه دارد و اگر پول و هزينهاي فراهم شد، بهتر است انسان به عمره
برود تا به کربلا، آيا مناسک و اعمال خاص و اجر و ثواب، دليل مناسبي براي ترک
زيارت کربلاي معلّي است؟
هر دو فضيلت
دارد و دائرمدار تکليف است؛ يعني انسان در هر موقعيّتي بايد وظيفۀ خود را بشناسد و
به آن عمل کند؛ امّا منع ديگران از رفتن به کربلا هم بسيار بد است، ضمن اينکه ثواب
زیارت امام حسین(ع)، اگر بيشتر از عمره نباشد، کمتر نيست.
ـ نمازی كه در مسجد من(مسجد النّبیّ(ص)) خوانده
شود، مانند هزار نماز است كه در مسجد ديگرى خوانده شود، مگر در مسجدالحرام. همانا
يك نماز در مسجدالحرام، معادل هزار نماز در مسجد من است.